Az optika fejlődése

Mit is tud az optika?

Mindenki látott már optika üzletet, ha nem is ment be, legalább elsétált egy előtt. Ugyanakkor valószerűtlen, hogy soha senki ne járt volna egyszer egy boltban sem. Ugyanis az optikus szolgáltatások ma már olyan széleskörűek, hogy szinte minden embert célozhatnak vele, ki kit természetesen a maga közegének megfelelően.

Mire gondolok itt? Nézzük például a fiatalokat. Divatos napszemüvegek árjával találkozhatnak, hogy a nyári buli szezonra felkészültek legyenek. Az irodai dolgozókat monitor szemüvegek, szemcseppek, szemszárazság elleni javallatok vonzzák. Aki pedig életében nem volt szemüveges, azok is nagy eséllyel látáskorrekcióra szorulnak majd idős korukra. Így valójában az optika előbb vagy utóbb betalálja az embert. Ez azonban nem volt mindig ilyen természetes és magától értetődő.

Az optika és a szemüveg

Természetesen az alapszolgáltatás minden optika számára a szemüvegkészítés és eladás. Ne ezekre a nagy franchise láncokra gondoljunk, hanem kis üzletekre, ahol a műhely akár a következő helyiségben is lehetett. Ellenben ahhoz, hogy az ilyen üzletek megjelenjenek, szükség volt a szemüveg gyártás elterjedésére, megfizethetővé válására, illetve egy társadalmi elfogadásra is. Hát egyik se jött azonnal.

Egy felől a szemüveg feltalálása maga is nehéz szülés volt, mert sokáig nem jöttek rá, hogyan rögzítsék a csiszolt lencséket a szem előtt. Csíptették őket az orra, volt, amelyiket lornyonon kellett tartani, akad zsebórához foghatóan láncon lógó egy darab keretezett lencse. Mikor a szemüvegszár felfedezésével ezt a problémát is áthidalták el kellett érni, hogy ne csak a kiváltságos elit tudja megfizetni a terméket. Ehhez fejlődnie kellett a technikának, hogy olcsóbbá váljon az előállítás.

A legnehezebben a társadalmi elfogadás ment. Az optika elődje leginkább az a porszívóügynök féle üzletember, aki egyszerre szemüvegkészítő is és természetesen a látásvizsgálatot is ő végezte. Egy felől a korabeli szemüvegek a gyengeség látszatát keltették, az öregek hordtak szemüveget, nekem nem kell szemüveg! Másfelől korántsem akadt akkora keretválaszték, mint ma az optika polcsorain vagy online. Ha nem állt jól, peched volt. Ugyanígy a lencse vékonyítása még ismeretlen technológia lévén, ha igazán rossz volt valakinek a szeme, az szemmel látható volt kívülről is: hatalmasra nagyította a csiszolt üveg az ő szemeit. És ki akart volna gülüszemű lenni?

Optika szolgáltatások

A szemüveg sokáig megmaradt a kockák és az idősek viselete, ugyanakkor megjelentek a piacon a napszemüvegek is. Az optika üzletek jelentős része a napszemüveg kínálatot tárja elénk, ha betévedünk egy boltba. Ma már találkozunk polaroid napszemüveggel, UV szűrős napszemüveggel mindenféle méretben és dizájnban. A divatszakma is rákapott a szemüvegtervezésre, ez pedig a napszemüvegekről átterjedt a hagyományos látásjavító szemüvegekre is.

És mindeközben megjelentek a kontaktlencsék. Az optika másik nagy szegmense ez, melyet weboldal áruházakban is kínálnak. Mert rengeteg kontaktlencse van a piacon. Lágy és kemény, többféle méretben, görbületben, anyaggal, gyártóval. Az ember elveszik a kínálatban, és ez igaz a szemüvegek esetén is. Van vékonyított lencse, meg karcmentes, vízlepergető, fényre sötétedő és még ki tudja, mi minden. Ember legyen a talpán, aki követni bírja.

Éppen ezért az optika szolgáltatásokhoz szervesen hozzátartozik az asszisztencia is. Hiába váltak franchise láncolattá túlnyomó többségében, az ott dolgozók alapkiképzése az iparral kapcsolatban meghaladja azt a tudást, amit más területeken működő franchise-ok megkövetelnek. Az asszisztensek, eladók munkája túlmegy azon, hogy segítenek arcformánkhoz illő keretet választani. Leginkább a szemüveg paramétereit mérik be és segítenek a különböző funkciók kiválasztásában. Ahhoz pedig ezeket ismerni is kell.

Amit nem kell tudniuk, az a szemészet, vagy legalábbis nem olyan behatóan, mint egy orvos. Minden optika tart szemészorvost, aki látásvizsgálat során állapítja meg egy egy vendég dioptria értékét. Legtöbb esetben a látásvizsgálat díját elengedik, amennyiben vásárlás lesz belőle. Ez igazán alapgesztus, hiszen alkalmasint húszezreket hagyunk ott egy szemüvegért, amihez képest egy pár ezer forintos vizsgálati díj eltörpül.

A látásvizsgálatokhoz ugyanakkor műszerekre, gépekre van szükség és egyébként is a kiállított különféle márkás szemüvegek sem olcsók. Az egy helyen tartott nagy értékek miatt a biztonságra is hangsúlyt kell fektetniük. Kevés optika akad, ahol ne posztolna biztonsági őr.

Optika online

Napjainkban egyre inkább megfigyelhető trend az online vásárlás. Ez természetesen begyűrűzött az optika szolgáltatások világába is. A cégeknek értelemszerűen megéri, így nem szükséges akkora kiállítóteret fenntartaniuk és ugyanakkora bevételre tesznek szert akkor is, ha nem mentünk el az üzletbe és nem beszélgettünk egy asszisztenssel, csak online berendeltük a terméket. Persze az ügyfél is jól jár a nagyobb választékkal, hiszen ezek már akár raktáron lévő keretek is lehetnek, amiket ekkora mennyiségben képtelenség lenne mind kiállítani. Sokat tudnak tehát az optikák, és érdemes megversenyeztetni őket a kegyeinkért.

Navigation